info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


De ultieme personal branding show

Aanstaande vrijdag is het zover, dan weten we wie het tweede seizoen van the voice of Holland gaat winnen. Wie o wie gaat Ben Saunders opvolgen. Het is nog even afwachten.

Miljoenen Nederlanders hebben in ieder geval de afgelopen weken kennis gemaakt met een bonte reeks van muzikale talenten. Weliswaar zijn de coaches op zoek naar de artiest met de beste stem, toch spelen ook andere factoren een belangrijke rol wie er uiteindelijk gaat winnen. Dus ook performance, charisma, kledingkeuze zijn bepalend wie er succesvol is en wie niet. Kortom als kandidaat moet je heel goed weten, wie je bent, wat je kunt en wat je wilt uitstralen. Wat dat betreft is the voice of Holland dus eigenlijk een grote personal branding. Als ondernemer en als werkzoekende kan je veel leren van hoe de kandidaten zich presenteren tijdens deze show.

Een duidelijk etiket

Een van mijn helden van dit seizoen is Paul Turner. Paul is beslist niet de beste zanger van dit seizoen, maar absoluut de grootste entertainer. Vanaf de ‘blind auditions’ liet hij zien dat hij geen dertien in het dozijn zanger is. Met zijn expressieve gezichtsuitdrukking, zijn wilde bos krullen, maffe kleding en gekke stemmetjes is hij een geval apart. Het hele plaatje klopt. Je zou raar opkijken, wanneer hij ineens, alleen op het podium een intiem en ingetogen liedje zou gaan zingen. Zo’n liedje en zo’n optreden zou niet goed passen bij het ‘merk’ Paul Turner.

Bij het merk Paul Turner denk ik namelijk aan extravagant, uitbundig en maf. Zo kan ik bijna op elk van de andere kandidaten een etiket plakken, waarmee meteen duidelijk is wie ik bedoel. Sharon Doorson, is de sexy en stijlvolle r&b diva en Wouter Vink de stoere, zingende aardrijkskundeleraar. Een paar jaar geleden was zelfs alleen de voornaam – Jamai en Jim – van de kandidaat voldoende om het merk aan te duiden.

Actief op social media

Naast de televisieoptredens weten de muzikale talenten zich ook via andere kanalen te verbinden aan hun fans. Bijna alle kandidaten hebben accounts op Twitter, Facebook en Hyves om informatie met hun fans te delen. Vooral op twitter zitten veel fans, alle kandidaten hebben inmiddels meer dan 10.000 volgers, met uitschieters Paul Turner (ruim 80.000 volgers), Charly Luske (meer dan 65.000 volgers) en Chris Hordijk (ruim 35.000 volgers). Niet verkeerd, in zo’n korte tijd zo’n grote groep volgers. Als kandidaat van the voice of Holland ben je namelijk afhankelijk van de stem van je fans. Zij bepalen of je door gaat in de shows en kopen wel of niet je plaatjes. Om die reden posten de artiesten regelmatig berichten en nieuwtjes zodat hun fans zich aan hun blijven binden.

Zorg dat de stoelen omdraaien

Ondernemers en werkzoekenden kunnen veel leren van deze talentenshow. Nee,… ik verwacht niet dat je nu gaat aanmelden voor het derde seizoen van the voice of Holland. Maar het vinden van nieuwe klanten of een baan lijkt namelijk erg op de blind auditions. Net als de kandidaten wil je dat potentiële klanten of een werkgever zijn of haar stoel voor jou omdraaien. Om deze denkbeeldige stoel om te laten te draaien, moet je degene die daarop zit overtuigen van waar jij goed in bent. Of wat je voor die persoon kunt betekenen.

Waarmee onderscheid jij jezelf

Waarschijnlijk kan je niet zo goed zingen, anders had ik je al gezien bij een talentenshow op televisie, maar heb je wel een vaardigheid waar je heel goed in bent. Het kan ook zijn dat je een bepaalde eigenschap hebt waarmee jij je in positieve zin onderscheid van anderen. Juist deze kwaliteiten en eigenschappen maken jou de persoon die je bent. Daarom moet je goed weten hoe jij je deze talenten en eigenschappen beter kunt benutten. Of wanneer je nog niet bewust bent welke dat zijn, deze eerst leert ontdekken.

Wanneer je eenmaal weet wat jouw kwaliteiten zijn is het handig om dat in een pakkend verhaal te gieten. Probeer zo’n verhaal niet langer te maken dan tien zinnen. Dit verhaal kan je gebruiken als basis voor je ‘elevator pitch’ waarmee je vertelt wie je bent, wat je doet en wat je voor een ander kunt betekenen. Zo’n elevator pitch heb je niet direct tot in de puntjes klaar. Het maken daarvan is een kwestie van voortdurend schaven en plakken. Maar op een zeker moment heb je dan een overtuigend verhaal waarmee je de denkbeeldige stoelen zeker omgedraaid krijgt.

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *