info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Meer vrijheid? Word een slash-worker

De meeste trendwatchers zijn het er over eens, de arbeidsmarkt krijgt de komende jaren te maken met een nieuw fenomeen de slash-worker. De slash-worker is iemand die meerdere banen heeft. Steeds vaker zullen we mensen tegenkomen die bijvoorbeeld projectleider / musicus, consultant / hulpverlener of receptionist / trainer zijn.
Waar komt deze slash-worker ineens vandaan en in hoeverre past deze trend bij een andere belangrijke trend, personal branding?

Generatie Y betreedt de arbeidsmarkt

De term slash-worker is voor het eerst gebruikt door Kevin Wheeler de goeroe van dit moment op recruitment gebied. Een van de belangrijkste factoren die volgens Wheeler de toekomst van bedrijven de komende jaren gaat bepalen is de komst van generatie Y. Dit is de groep mensen die nu de arbeidsmarkt betreedt. Deze groep heeft een aantal opvallende kenmerken. Allereerst is deze groep enorm optimistisch, zij weer idealen en is daarnaast erg betrokken met de maatschappij. Daarnaast hecht deze groep, net als de generatie X, veel belang aan vrijheid en zelfontplooiing.

Voor individualisme is geen plaats meer

De groep beseft namelijk dat ze elkaar hard nodig hebben, om hun doelen te bereiken. De rol van internet en social media is hierbij van cruciaal belang. De behoefte naar meer zelfontplooiing en het bewustzijn dat men elkaar nodig heeft lijken tegenstrijdig met elkaar te zijn. Juist daarom wordt personal branding steeds belangrijker. Immers wanneer mensen zichzelf goed profileren, weten mensen wat ze aan elkaar hebben en hoe ze elkaar kunnen helpen. Op die manier weten zij met elkaar hun idealen te verwezenlijken.

Twee banen, meer zekerheid en meer variatie

Terug naar de slash-worker, waar komt dit fenomeen ineens vandaan? Trendwatchers hebben twee verklaringen voor dit verschijnsel. Allereerst zijn er veel mensen, die vanwege de economische crisis een inkomen bij elkaar moeten sprokkelen. Sommige mensen nemen ook twee banen om een beetje zekerheid te creëren. De kans dat je beide banen kwijt raakt is nu eenmaal kleiner dan de kans dat je een baan kwijt raakt. Een deel van de inkomsten is daarmee relatief veilig. In de Verenigde Staten is deze trend al een aantal jaren eerder begonnen. Tegelijkertijd zijn er ook steeds meer mensen die werk willen hebben dat hun echt gelukkig maakt. Aangezien zij met deze werkzaamheden niet altijd voldoende verdienen combineren zij dit met een andere baan of werk. In dit laatste geval zal het vooral om mensen met hogere inkomens gaan, waarbij een verrijking van ervaringen of het creëren van ruimte voor een passie of een gekoesterde droom steeds belangrijker wordt. Maar ook de generatie Y wil zich naast het dagelijkse werk steeds meer ontplooien. Iemand van de generatie Y ziet immers, optimistisch als hij is, juist kansen en uitdagingen om verschillende werkzaamheden met elkaar te kunnen combineren.

Verschillende werkzaamheden, één brand

In de toekomst zullen dus steeds meer mensen verschillende werkzaamheden gaan uitvoeren. Hoe zit dat dan met personal branding, zul je waarschijnlijk denken? Wat mij betreft passen slash-working en personal branding namelijk prima bij elkaar. Mensen worden namelijk juist uniek door de verscheidenheid van hun talenten en werkzaamheden.
Onlangs sprak ik iemand die consultant is, maar ook reiki lessen geeft. Twee heel verschillende werkzaamheden met bijbehorende talenten. Om die reden vroeg zij mij, of dit wel goed was voor haar brand. Ik vertelde haar, dat juist die combinatie van deze verschillende werkzaamheden en vaardigheden haar unieke brand was.

Twee functies én geloofwaardig

Ter verduidelijking vertelde ik haar, dat er waarschijnlijk weinig consultants zijn, die kennis en passie hebben voor reiki. Deze kennis komt goed van pas wanneer je te maken krijgt met reorganisaties, fusies en overnames van bedrijven. Met haar kennis bekijkt ze de zaken net wat anders dan haar collega’s of concurrenten. Omgekeerd kan zij met haar ervaring als consultant zichzelf onderscheiden van andere reiki masters. Immers zij weet veel beter dan haar collega’s hoe mensen onder druk werken en kan ze daarbij helpen. Dit voorbeeld illustreert dat je heel goed je verschillende functies uitvoert en tegelijkertijd toch een geloofwaardig merk blijft. Je kan dus verschillende werkzaamheden uitvoeren en een merk zijn, mits je het overtuigend en met passie overdraagt.

Een rijk en gevarieerd merk

Voor mij is een ’slash-worker’ daarom niet iemand met meerdere merken, maar iemand met een rijk en gevarieerd merk. Vergelijk het met een dure wijn met een verfijnd bouquet dat bestaat uit verschillende smaken. Juist dat bouquet maakt die wijn bijzonder. Het verhaal wordt anders wanneer je bijvoorbeeld vijf of zes totaal verschillende eigenschappen hebt of meerdere heel erg uit elkaar liggende ambities. De ander moet namelijk wel jouw verhaal en dus jouw merk kunnen begrijpen.

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *