info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Het nieuwe pinnen doe je op Pinterest

Sinds een week heb ik een nieuwe verslaving. Ik ben aan het pinnen geslagen. Maar in tegenstelling tot pinnen bij de geldautomaat of bij de kassa, kost dit pinnen geen geld. In dit geval staat pinnen namelijk voor ‘iets op een prikbord prikken’. Dit nieuwe pinnen doe ik op Pinterest. Pinterest is een van de snelst groeiende social media sites ooit. In Verenigde Staten verviervoudigde het aantal bezoekers zich in de periode van september 2011 tot december 2011. Inmiddels heeft Pinterest meer dan 12 miljoen bezoekers per maand. En dat is nog niet alles, op dit moment besteden deze bezoekers gemiddeld meer tijd op Pinterest, dan op Facebook, Google+ en Twitter samen. Langzaam heeft ook Nederland deze website ontdekt. Wat is er nu zo leuk aan Pinterest en wat voegt het toe aan alle andere social media kanalen die we al hebben?

Blog Social Business Kees: het nieuwe pinnen doe je op Pinterest

Lekker pinnen

Vervolgens kan het pinnen beginnen. Op elk prikbord kan je foto’s, filmpjes of ander beeldmateriaal hangen dat met het onderwerp te maken hebben. Het toevoegen van nieuwe beelden kan op verschillende manieren. Zo kan je bijvoorbeeld met de ‘Pin It’ knop heel eenvoudig foto’s toevoegen die je op een website tegenkomt en interessant, grappig of leuk vind. Met een druk op de knop, voeg je een foto toe aan een board. Nog eenvoudiger is het ‘repinnen’ van foto’s en beelden van andere gebruikers. Wanneer je net begint op Pinterest is het handig om mensen te zoeken en vervolgens te volgen die gelijksoortige interesses te hebben. Zo blijf je op de hoogte van interessante en leuke nieuwe beelden. Zodra iemand namelijk wat op zijn/haar board prikt, zie jij dat ook op je homepage. Wat betreft lijkt Pinterest op Twitter, maar is dus veel visueler.

Prikborden of personen volgen

Wat ik zelf erg handig vind aan Pinterest is, dat je selecties kan toepassen op mensen die je volgt. Degene die net als ik interesse heeft voor social media en fotografie, kan bijvoorbeeld ook belangstelling hebben voor make-up en zomerjurkjes. Nu wil ik wel op de hoogte blijven wat hij/zij over de twee eerste onderwerpen te ‘vertellen’ heeft, maar voor de twee andere onderwerpen geldt dat een stuk minder. Pinterest heeft daar een mooie oplossing voor bedacht. Je kan namelijk naast personen ook alleen bepaalde ‘boards’ van bepaalde personen volgen. Zo bepaal je zelf, wat je graag wilt volgen.

Blog Social Business Kees: het nieuwe pinnen doe je op Pinterest

Pinspireer elkaar

‘Leuk, weer een nieuw sociaal media kanaal. We hebben er al zo veel’ zul je misschien denken. ‘Maar wat zijn de voordelen ervan of wat kan ik er mee?’ Naar mijn idee biedt Pinterest mogelijkheden. Allereerst is naar mijn idee Pinterest een prachtig kanaal om te laten zien wie je bent, waar je passies liggen en wat jou interesseert. Kortom een ideaal manier om jezelf te branden.
Het belangrijkste kenmerk van Pinterest ten opzichte van andere social media kanalen is dat het heel visueel is. Een beeld zegt meer dan duizend woorden wordt weleens gezegd. Als een beeld al zo veel zegt, wat betekent dat dan voor een enorme collectie van mooie beelden. Ik denk dat dit een verklaring is voor het grote succes van Pinterest, het verzamelen van mooie beelden maakt mensen erg blij en gelukkig. Wanneer je dat ook nog kan delen met anderen, het wezen van social media, dan is dat natuurlijk helemaal super. Misschien moeten we er gelijk maar een werkwoord voor maken ‘pinspireren’.

Een schat aan informatie

Ook voor ondernemers is Pinterest enorm interessant. De boards van de gebruikers bieden namelijk een schat aan informatie over potentiële doelgroepen van ondernemers. Veel prikborden zijn namelijk eigenlijk een persoonlijke etalage van de gebruikers, inclusief zijn/haar verlanglijstjes. Daar moet je als ondernemer natuurlijk meteen op inspringen. Met al deze informatie weet je veel beter wat jouw potentiële klant boeit en wat hij/zij wil hebben. Een voordeel van Pinterest is bovendien dat de prikborden redelijk statisch zijn. Op Twitter en Facebook daarentegen verdwijnt de informatie zo weer uit je timeline, maar hier blijft het mooi bewaard op het prikbord. Door zelf een account inclusief prikborden te maken en in te spelen op de belevingswereld van jouw klanten, trek je meer mensen naar jouw bedrijf of dienst. Bovendien wanneer mensen foto’s of plaatjes van jouw producten op hun board plaatsen, worden deze beelden waarschijnlijk weer gere-pind door gelijk gestemden. Een aantal van deze likers of repinners zullen de bron opzoeken waar de oorspronkelijke beelden vandaan komen. Op die manier bereik je dus snel een grote groep mensen.

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *