info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Gamification, meer dan een simpel spelletje

Wanneer we de trendwatchters mogen geloven, wordt 2012 het jaar waarin gamification helemaal doorbreekt. Maar wat is gamification nu precies en waarom gaan we ineens met z’n allen spelletjes spelen?

Er bestaan talloze definities van gamification. De meest eenvoudige daarvan is ‘Gamification is het gebruik maken van spelelementen aan alledaagse processen om de betrokkenheid en acties van gebruikers te sturen’. Kortom bij gamification gaat het dus om het creëren van gewenst gedrag bij een doelgroep.

Dat is simpel gezegd, maar hoe kan je het gedrag van mensen beïnvloeden. Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet je eerst snappen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen. Pas wanneer je dat begrijpt, dan kan je hierop aansturen. In dit geval moet je dus goed begrijpen waarom mensen het leuk vinden ‘spelletjes’ te doen.

Alvorens in te gaan op de motieven van mensen om spelletjes te doen, wil ik het hebben over twee vormen van motivatie, intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Bij intrinsieke motivatie doen mensen bepaalde handelingen omdat zij dat leuk vinden. Ze doen deze handelingen dus van binnenuit. Bij extrinsieke motivatie worden mensen van buitenaf geprikkeld iets te doen.

Bedrijven gebruiken nu vooral externe prikkels om mensen te motiveren om iets te doen. Acties zoals ‘Als je onze enquête invult maak je kans op mooie prijzen’ kom je maar al te vaak tegen. Mensen worden weliswaar geprikkeld met een mogelijke prijs in het vooruitzicht, om iets te doen. Maar het invullen zelf is een saaie bezigheid. Deze vorm van motivatie en binding is daarom van korte duur.
Wanneer je mensen uitdaagt om iets te doen wat ze echt leuk vinden, dan is de motivatie veel krachtiger. Mensen blijven dan veel langer ‘hangen’. En dat is wat je natuurlijk wilt. Om die reden, moet je bij het ontwikkelen van acties om mensen aan je te binden, goed nadenken wat mensen motiveert. Maar ja, niet iedereen vindt hetzelfde leuk.

Toch wel, kennelijk houdt iedereen bijna van spelletjes. Spelletjes bevatten namelijk componenten die mensen een leuk, prettig of fijn gevoel geven, zoals:

  • Sensatie. Bijna iedereen houdt van spanning en sensatie. Een beetje spanning geeft ons leven wat meer pit.
  • Fantasie. We willen graag dromen hebben om na te kunnen streven.
  • Verhalen. Vanaf de oudheid zijn mensen gek op verhalen met een begin, hoogtepunt en een einde.
  • Uitdaging en competitie. Mensen willen zich van nature bewijzen. Naast het willen winnen, speelt er nog iets anders. Tijdens een inspanning maakt ons lichaam endorfine aan. Dit hormoon geeft ons gelukzalig gevoel. Veel mensen raken ‘verslaafd’ aan dit gevoel en willen daarom doorgaan met het spelletje.
  • Vriendschappen. Mensen zijn sociale wezens. We willen ons graag met anderen verbinden.
  • Ontdekken en verkennen. We zijn nieuwsgierige wezens. Van nature willen we weten wat er om ons heen gebeurd en daarvan leren. Bij spelletjes gaat het vaak om het herkennen van patronen. Het herkennen van een patroon geeft de meeste mensen een prettig gevoel.
  • Rangorde. We vinden het fijn om te weten waar iedereen ‘staat’, dit geeft meer rust en zelfvertrouwen binnen een sociale groep.

Wanneer je dus wilt dat mensen iets voor jou gaan doen of naar jouw website gaan, red je het niet alleen met een cool spel met punten, awards en prijzen Om iemand echt te motiveren iets te gaan doen, moet je vooral nadenken over de bovengenoemde natuurlijke drivers. Op die manier zorg je ervoor dat mensen langer bij je blijven en wellicht op den duur ambassadeur van je worden.

Het is nu duidelijk waarom gamification een geschikt middel is om mensen, klanten of fans aan je te binden. Maar waarom verwachten trendwatchers dat gamification zo populair gaat worden? Deze verwachting heeft te maken met een combinatie van een aantal ontwikkelingen.

Social Media
Door social media is de drempel om ergens aan mee te doen voor iedereen veel lager geworden. Met een spel op Facebook bereik je snel, makkelijk en kosteloos een grote groep mensen.
Meer tijd
Tegenwoordig heeft iedereen bijna een smartphone, tablet of wifi. Je kan dus overal en altijd een spelletje doen.
Technologie
Bijna dagelijks verschijnen er nieuwe apps met nieuwe games. Spelletjes worden steeds flitsender en interactiever.

Voorbeelden
Het komende jaar gaan we dus massaal spelletjes spelen. Graag wil ik tot slot nog een aantal leuke voorbeelden noemen van Gamification

Holle Bolle Gijs

De oervorm van gamification in Nederland is misschien wel Holle Bolle Gijs in de Efteling. Deze vrolijk sprekende man stimuleert (voornamelijk) kinderen om hun afval netjes in de prullenbak te gooien. Als kind vond ik het maar wat leuk, dat ik nadat ik afval in de mond van Holle Bolle Gijs gegooid had, bedankt werd met ‘Dank u wel.’ Hoe simpel kan het zijn.

Blog Social Business Kees; Gamification meer dan een simpel spelletje

Urturn

Een leuk hedendaags voorbeeld van ‘goede daad’ verrichten is Urturn. UrTurn is een spel waarin spelers gemotiveerd worden om kleine, wereldverbeterende acties uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het opvrolijken van een wijk met bloemen en groen. De bedoeling is dat zij elkaar, anderen en zichzelf uitdagen en prikkelen om in hun dagelijkse leven aandacht te geven aan kleine en grote misstanden in de wereld en hier iets aan gaan doen.

Foodzy

Foodzy stimuleert mensen om gezond en lekker te eten. Het spel vraagt je om je eetgedrag bij te houden. Op die manier zie je gelijk wanneer je teveel eet. Voor gezonde maaltijden krijg je punten die je gemakkelijk kunt delen met je vrienden. Bovendien komt het spel met suggesties van maaltijden die gezond zijn, maar die jij ook lekker vindt. Met Foodzy wordt diëten gemakkelijker en ook leuker.

Fashiolista

Wanneer je eenmaal lekker in je vel zit, is wil je er ook weer cool uit zien qua kleding. Fashiolista is dan vooral voor meiden van 15 tot 25 een interessante community. Op deze site kan je jouw favoriete kleding uitzoeken en delen met anderen. Jouw smaak wordt vervolgens beoordeeld waarbij je kan uitgroeien tot een featured Fashiolista!

Blog Social Business Kees: Gamification meer dan een simpel spelletje

Steeds meer bedrijven komen met leuke en originele games om fans aan zich te binden.

Russian roulette

Duyvis heeft van een simpel zakje borrelnootjes een loterij gemaakt. Een ‘russian roulette’ om specifiek te zijn met bij iedere hap kans op een extreem pittig nootje. Daarnaast is er een bijpassende iPhone app waarin je met je vrienden beurt voor beurt een digitaal nootje kiest en de bijpassende vraag of uitdaging moet voltooien.

‘Tik een Eitje’ bij La Place

Speciaal voor de Paasdagen had La Place het spel ‘ Tik een eitje!’ op Facebook. Bij dit spel moet de bezoeker een virtueel ei precies op het juiste moment open tikken, waarmee hij diverse prijzen kan winnen. Het spel bleek een groot succes; in een week hebben zo’n 10.000 mensen een eitje getikt. Een groot aantal van deze mensen werd gelijk fan van de Facebookpagina. Het aantal fans steeg met zo’n 20%. (van 8.900 naar ruim 11.000).

De voorbeelden die ik hierboven noem, laten zien dat de verscheidenheid aan games enorm groot is. Bedrijven en organisaties denken steeds meer na hoe zij hun specifieke doelgroep kunnen motiveren. Wanneer je als bedrijf het goed aanpakt, dan is gamification veel meer dan een simpel spelletje, maar is het ook big business.

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *