info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Mad about Mad Men

Met Kerst heb ik mezelf verwend met een DVD-box van Mad Men, het vijfde seizoen. Inmiddels heb ik drie afleveringen gezien en ben weer helemaal verslaafd.

Roken, drinken en vreemdgaan

Wellicht heb je geen idee waar ik het over heb. Mad Men is een televisieserie over een fictief reclamebureau in hartje New York begin jaren zestig. Een omgeving waarin mannen vinden dat zij zich alles kunnen veroorloven. De term mad men verwijst naar reclamemannen, die voor veel geld slogans bedenken. Ze roken en drinken de hele dag en gaan continu vreemd. Ongetrouwde vrouwen ‘mogen’ notuleren. Eenmaal getrouwd zitten de meeste vrouwen thuis en is het huishouden hun belangrijkste taak.

Boeiende wereld en tijd

Foute mannen, ongelijke verhoudingen, bedrog. Waarom vind ik deze serie dan zo leuk? Allereerst is de serie gemaakt met heel veel gevoel voor detail. Een paar minuten kijken en je zit in de jaren 60. Kleding, auto’s, interieurs, kapsels alles klopt. Bovendien hebben de makers belangrijke (politieke) gebeurtenissen kunstig verwerkt in de verhaallijnen. De Vietnamoorlog, de moord op Kennedy, de seksuele revolutie en discriminatie alles komt aan bod. Maar de belangrijkste reden, waarom ik de serie zo leuk vind zijn de personages.

Leer van Don Draper

De belangrijkste persoon in de serie is Don Draper, creatief directeur van het reclamebureau. Don heeft een vele kwaliteiten, zoals het versieren van vrouwen en het verkopen van reclames. In beide gevallen speelt hij in op de verbeelding. Een hele bekende aflevering is, The Carousel. In deze aflevering presenteert Don de slogan voor een diaprojector. Hij gaat nauwelijks in op wat dit apparaat allemaal kan. Hij speelt in op de gevoelens van mensen. Waarom willen mensen zo’n apparaat? De manier waarop hij dat doet is meesterlijk.

Welk merk ben jij?

In ‘the carousel’ gaat het om een apparaat, maar je kunt dit ook op jezelf toepassen. Wat beteken jij voor een ander? Waarom zou iemand jou moeten aannemen? Bekijk je daarom eens als een product en bedenk dan een slogan die bij je past. Op die manier trek je de aandacht bij mensen, voor wie jij wat kunt betekenen.

Naast Don spelen er natuurlijk meer mensen mee in Mad Men. In de loop van de serie leer je de personages steeds beter kennen. Je ziet ze worstelen met hun eigenschappen waar ze niet blij mee zijn. Maar je ziet ook, hoe ze werken om een hun ambities te verwezenlijken. Dat gaat met vallen en opstaan.

Steek iets op van Peggy

Een van mijn favorieten is Peggy. In het eerste seizoen is Peggy een onzeker, kleurloos meisje dat alleen maar notuleert. Tussen al die hanige reclamemannen en sexy secretaresses valt ze nauwelijks op. Zonder al te veel te verklappen, wie weet gaan jullie nu ook kijken, zie je hoe Peggy zich ontwikkelt als een onafhankelijke vrouw. Door te laten zien waar ze goed in is en te geloven in haar idealen komt ze steeds verder. Peggy is een perfect voorbeeld van ‘don’t tell, but show’.

Binnenkant en buitenkant een geheel

In de loop van de serie krijgt Peggy in de smiezen, hoe belangrijk uitstraling is. Andere kleding en kapsel doen wonderen. Opeens is Peggy geen meisje meer, maar een zelfbewuste vrouw. Ook van Peggy kan je dus wat leren. De binnenkant, je passies, dromen en ambities moeten een geheel vormen met je buitenkant.  Op die manier ben je echt geloofwaardig.

Wie weet ga ik vanavond weer een aflevering bekijken. Ik verheug me al op en wie weet steek ik er ook nog wat van op!

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *