info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Hoe verover je jouw klant met social media

Hoe verover je jouw klant met social media?

Ben jij een goede verleider?

Online marketing en flirten zijn eigenlijk precies hetzelfde. In beide gevallen wil je iemand veroveren. Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen het verleiden van een klant en het verleiden van een eventuele liefdespartner. Toch zijn er meer overeenkomsten dan je denkt.

Immers, wanneer je iemand aan het verleiden bent, wil je een onuitwisbare indruk bij die ander achterlaten. Uiteindelijk wil je, dat je niet meer uit het hoofd van die ander gaat. Ga nog eens terug naar de tijd, dat jij iemand hebt veroverd of bent veroverd. Hoe heb je dat aangepakt? Of wat zorgde ervoor dat de vonk oversloeg?

Wanneer je nieuwe klanten wilt bereiken, doe je precies hetzelfde. Alleen in dit geval wil je waarschijnlijk niet 1 persoon veroveren, maar meerdere. Het is daarom goed om jezelf 2 vragen te stellen.
– Wie ben ik?
– Wie is mijn klant? 

Weg met de schroom, laat zien we je bent

Wees niet bescheiden wanneer je jezelf de ‘Wie ben ik’-vraag stelt. Wellicht helpt het om ook de volgende vragen te stellen; Wat maakt mij nu bijzonder? Waarom moet de klant bij mij zijn en niet bij een ander? Gooi je schroom overboord en laat zien wie je bent.

De ‘Wie is mijn klant’-vraag is een ander verhaal. Ik spreek veel ondernemers, en veel van hen hebben geen helder antwoord op deze vraag. Dat is niet handig! Alsof je in de hooiberg aan het zoeken bent, maar niet weet waarnaar. Bepaal daarom eerst wie jouw klant is. Hoe ziet hij/zij er uit? Wat doet hij/zij? Waar zijn zijn/haar interesses? Enzovoort enzovoort Met die informatie kan je veel gerichter communiceren.

Geef je klant een naam en gezicht

Mijn klant is een ondernemende vrouw tussen de 30 en 45 jaar oud, die wil weten hoe ze social media zakelijk kan inzetten, om meer klanten te krijgen. Ik heb mijn ‘kernklant’ zelfs een naam en een gezicht gegeven. Mijn kernklant heet Suzanne.

Suzanne is eind dertig en heeft een yogapraktijk. Ze is al een paar jaar bezig en de zaken lopen goed. Ze denkt zelfs aan een groter pand en uitbreiding van het team …. Tot nu toe kwamen de meeste klanten uit haar directe netwerk. Ze wil graag weten hoe ze met social media nieuwe klanten aantrekt. Op dit moment heeft ze geen idee hoe ze dat moet doen. Af en toe zet ze wel wat op Facebook, maar het zijn dan vooral vriendinnen die haar berichten liken.

Suzanne is getrouwd en heeft 2 jonge kinderen. In haar vrije tijd tennist ze graag, houdt van Italiaans koken en gaat regelmatig met haar man een weekendje weg. Kortom ze heeft een lekker druk leventje. Zie je Suzanne al een beetje voor je?

Stem je verhaal af op jouw klant

Suzanne zal ik niet bereiken met verhalen over auto’s, bier of lekkere wijven. Die onderwerpen zal Suzanne niet aanspreken. Voor een organisator van evenementen voor mannen van rond de 25, zijn dit soort onderwerpen natuurlijk wel interessant. Suzanne daarentegen is waarschijnlijk veel meer geïnteresseerd in artikelen over spiritualiteit, leuke stedentripjes in Europa en tips over hoe je als ondernemende vrouw met een gezin voldoende tijd voor jezelf overhoudt. Ik doe er daarom slim aan, om dit soort onderwerpen te gebruiken als kapstokjes voor mijn product of dienstverlening.

Mis ik dan niet heel veel klanten?” vraag je je misschien af. Wanneer je duidelijk een keuze hebt gemaakt wie jouw kernklant is, zal je inderdaad niet iedereen meer bereiken. Maar dat wil je ook niet. Maar je bereikt je indirect uiteindelijk veel meer mensen. Suzanne vertelt namelijk enthousiast over mijn persoonlijke benadering aan haar tennisvriendin Marleen. Ze weet toevallig dat de man van Marleen een schildersbedrijf heeft en ook meer klanten wil bereiken.

Het tijdschrift Linda is in principe ook gericht op een heel specifieke groep. Deze lezersgroep zal zich direct herkennen in de artikelen die in dit tijdschrift staan. Er zijn echter veel meer mensen die het blad lezen. Zo zit het dus ook met jouw kernklant.

Elke klant communiceert anders

Om jouw klant te veroveren, is er nog een vraag van belang. “Hoe ga ik mijn klant veroveren?” Deze vraag gaat over de manier hoe je communiceert en via welk kanaal je dat doet. Iedereen communiceert namelijk verschillend. Sommige mensen zijn vooral verbaal ingesteld, andere juist visueel. Ook qua taalgebruik zijn er verschillen; de ene persoon communiceert graag formeel en uitgebreid, terwijl de ander veel korter van stof is. Zo kan je zelf, nog wel meer verschillen bedenken. De grote vraag is natuurlijk, op wat voor manier communiceert jouw kernklant?

Wanneer je iedereen op een grote hoop gooit, heb je geen idee hoe je die klant moet benaderen en via welk social media kanaal. De kans is dus groot dat je een ‘verkeerd’ kanaal inzet en onvoldoende bereikt met jouw berichten. Zonde van de tijd, energie en geld.

Kies het kanaal wat bij je klant past

Suzanne, mijn kernklant heeft een druk bestaan; ’s ochtends geeft ze yogales, ’s middags is ze thuis voor haar kinderen en ’s avonds doet ze administratie voor haar praktijk. Wanneer ik de aandacht van Suzanne wil, moet ik dus hier rekening meehouden. Dus geen lange lappen tekst, geen uitnodigingen om mee te discussiëren in online fora, maar leuke, korte blogs met slimme tips. Het liefst met een leuke foto er bij, die haar nieuwsgierig maakt.

Om die reden gebruik ik vooral Facebook om nieuwe klanten te bereiken. Op Facebook zitten relatief veel vrouwen van rond de 30. Dé groep die ik graag wil bereiken. Eventueel kan ik met advertenties, die groep nog specifieker maken. Berichten op Facebook zijn vaak kort, daarom schrijf ik ook regelmatig een blog. Bij het schrijven van die blog heb ik voortdurend Suzanne in mijn hoofd. Wat zou zij nu interessant vinden. Ik kan met voorstellen, dat Suzanne de blog met als titel ‘Voel je zen en zeker met social media’, nieuwsgierig maakt. Ik zie haar al zitten aan de keukentafel, haar kinderen zijn net thuis van school, mijn blog lezend vanaf haar iPad.

Verover je klant met social media

Elk social media kanaal heeft zijn specifieke eigenschappen en bijbehorende gebruikers. Jong of oud, zakelijk of hip, vormgever of accountant, Suzanne, Maarten of Naomi. Allemaal kiezen ze hun eigen kanaal. Wil je één van hen veroveren, focus je dan op het kanaal waarop hij/zij zit. Hoe meer je over hem/haar weet hoe groter de kans dat de vonk over slaat. Ik wens je veel plezier.

Natuurlijk help ik je graag met hoe je dat doet met jouw klant. Ik geef je graag tips en advies.

 
 

2 Comments

  1. Ik sta wel open voor tips. Pas begonnen met eigen bedrijf en wil wat meer uit Social
    Media halen maar weet niet goed hoe.
    Ik ben zo gezegt een kernklant voor jou.

    Vriendelijke groet,
    Marie-Noelle

  2. Goede blog Kees. Je zet me weer even aan het denken over de vragen:

    -Waarom moeten mensen mij hebben
    -Wie is mijn kernklant

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *