info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


5 tips hoe je angst omzet in geluk

5 tips hoe je angst omzet in geluk

Afgelopen week was ik aanwezig op een stand bij een grote lifestyle beurs. Ik had er veel zin in om naar toe te gaan. ‘Leuk ‘, dacht ik, ‘daar ga ik vast allemaal enthousiaste en positieve mensen ontmoeten.’ Al gauw moest ik dat beeld aanpassen. Ik had nog nooit zoveel ontevreden en bange mensen bij elkaar gezien. Er kon geen lachje van af. Zelf heb ik die twee dagen mijn allermooiste glimlach geshowd, dat was het beste wat ik die dagen kon geven.

Leven vanuit angst of leven vanuit liefde

Ook tijdens dit Sinterklaasweekend, wanneer ik door de stad loop, zie ik mensen rondlopen met aan beide armen enorme tassen vol cadeaus. Maar het lijkt erop of ze er geen plezier in hebben wat ze doen. Waar komt die angst en ontevredenheid toch vandaan?

5 tips hoe je angst omzet in geluk

Natuurlijk begrijp ik dat de gebeurtenissen van de afgelopen weken mensen niet onberoerd hebben gelaten. Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen hierdoor angstig en onzeker zijn geworden. Maar ….. jij hebt de keuze om dat gevoel te blijven vasthouden of te besluiten om een positief gevoel te creëren. Ik geef je daarom graag 5 tips hoe je angst of onzekerheid omzet in geluk. Ze hebben mij in ieder geval veel geholpen.

Tip 1: Wees nieuwsgierig

Volgens mij komt angst vaak voort uit het niet goed om kunnen gaan met het onbekende. Het gezegde ‘onbekend maakt onbemind’ stamt al uit de Middeleeuwen. Kennelijk houden wij niet zo van veranderingen en nieuwe dingen. Maar veranderen we dat gezegde niet in ‘onbekend maakt nieuwsgierig’. Dat is toch veel positiever. Zelf ben ik nogal nieuwsgierig van aard, ik hou er erg van om nieuwe dingen te ontdekken en te proberen. Op die manier wordt mijn wereld letterlijk en figuurlijk steeds groter. En daarmee mijn geluksgevoel.

Avontuurlijk eten
Ter illustratie; In een restaurant probeer ik vaak juist de gerechten die ik niet ken. Natuurlijk check ik wel even de reactie van de ober; avontuurlijk eten kent bij mij ook zijn grenzen. Maar op die manier heb ik de lekkerste dingen geproefd en ontdekt. Mijn nieuwsgierigheid uit zich ook in de reizen die ik maak. Ik ben naar landen geweest, waarvan veel mensen geen eens weten waar ze liggen. Dat zijn juist de landen die mij nieuwsgierig maken. Even een paar dagen, weken niet weten hoe de dag verloopt. Alles net wat anders dan normaal. Het onbekende maakt voor mij reizen juist aantrekkelijk.

Mooie gesprekken
Ook op feestjes en netwerkbijeenkomsten stap ik graag op mensen af die ik nog niet ken. Wanneer je oprechte belangstelling toont, krijg je vaak de leukste gesprekken. Om die reden loop ik al een tijd rond met het idee, om de NS eens te benaderen om naast stiltecoupés ook praatcoupés te introduceren in de trein. Het zou toch geweldig zijn, om tijdens je treinreis een goed gesprek met onbekende mensen te hebben, in plaats van door je Facebook updates heen te scrollen. Een kijkje in de wereld van een ander is toch een prachtig cadeautje?

Zo’n gesprek met een onbekend persoon zou je ook kunnen voeren met die eenzame oude dame bij jou in de straat of met een asielzoeker die recentelijk bij jou in de stad is komen wonen. Achter elk mens schuilt vaak een mooi verhaal. Wees daarom nieuwsgierig en geïnteresseerd naar anderen. Het is de moeite waard!

Tip 2: Oordeel niet (meteen)

Angst zit vaak verpakt in oordelen die we hebben. Oordelen over mensen, gebeurtenissen. Vaak hebben we overal wel een mening over. En het gaat vaak razendsnel en onbewust. Zelf betrap ik me er ook nog regelmatig op. Mijn verhaal over de lifestyle beurs met de chagrijnige mensen is bijvoorbeeld al zo’n oordeel. Ik heb die mensen namelijk niet gesproken. Misschien waren die mensen helemaal niet ontevreden en chagrijnig en hebben ze een geweldige dag gehad. Ze liepen alleen niet rond met een enorme glimlach. Maar moet dat? Nee dus. Maar ons gedrag wordt wel vaak bepaald door de oordelen die we hebben.

Vaak ontstaan onze oordelen door eerdere ervaringen of door meningen van anderen. Probeer zo’n oordeel eens los te laten. Zeker in gesprekken werkt dat enorm bevrijdend. Wanneer je met iemand in gesprek gaat, waarbij je al een bepaald oordeel hebt, is er weinig ruimte voor een echt gesprek. Wanneer je dat oordeel achterwege laat, krijg je veel leukere en mooiere gesprekken. Verwonderen is zo veel leuker dan (ver)oordelen.

Tip 3: Bedenk waarom de ander gelijk heeft

Wil je daarin nog een stap verder gaan, dan is de volgende oefening een leuk experiment. Wanneer je in gesprek bent met iemand die een andere mening heeft, of je ziet iemand op de televisie waar je het niet mee eens bent, bedenk dan eens 3 redenen waarom die persoon WEL gelijk heeft. Verplaats je eens in zijn of haar situatie. Je hoeft het er uiteindelijk niet mee eens te zijn, maar probeer het in ieder geval te begrijpen.

De laatste tijd lopen discussies vaak hoog op, omdat de meningen over een bepaald onderwerp vaak ver uiteenlopen. Denk maar eens aan de bijeenkomsten in verschillende gemeenten die volledig uit de hand lopen over de komst van asielzoekers, of de discussie of Zwarte Piet nu wel of niet kan. Het hebben van een mening is helemaal prima, maar respecteer dat een ander net zo veel recht heeft op een mening als jij.

Tip 4: Geef complimenten

Wanneer heb jij voor het laatst een compliment gegeven? Of ontvangen? En hoe voelde dat, toen je er een kreeg. Een oprecht en gemeend compliment kan mijn dag helemaal goed maken. Dat gevoel herken je vast ook wel. Hoe fijn is het daarom om de ander te laten weten dat je blij bent, dat hij/zij er is of om wat hij/zij doet. En dat hoeven heus niet alleen maar bekenden te zijn, maar het kan ook de kassière bij de supermarkt zijn of iemand die je tegenkomt op straat. Het moet natuurlijk geen trucje worden, daar prikken mensen zo door heen.

Een compliment kan je trouwens ook op een andere manier geven; schenk mensen jouw mooiste glimlach. Een simpele lach doet vaak wonderen. Of als je durft …. geef mensen eens een knuffel. Wist je dat wanneer je genoeg mensen dagelijks een knuffel geeft, er een stofje in je hersenen vrijkomt; oxytocine, waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Echt waar, dus hoe makkelijk kan het zijn.

Tip 5: Wees dankbaar

De laatste tip is misschien wel mijn belangrijkste, wees dankbaar. Angst en onvrede worden vaak veroorzaakt door de gedachten over wat we NIET hebben. Denken vanuit schaarste helpt niet bij je gelukkig voelen. Denken vanuit overvloed daarentegen wel.

Sta bijvoorbeeld eens stil bij de dingen die wij in Nederland heel gewoon vinden, dat er bijvoorbeeld altijd drinkwater uit de kraan stroomt, dat we mogen zeggen wat we denken, dat er Internet bestaat ….. Vorig jaar sprak ik iemand die voordat ze naar bed toe ging elke dag een ABC-tje deed, voor alle dingen waar ze dankbaar voor was. Je kent ze wel van bruiloften, de A staat voor, de B staat voor ….. De letter waar ik erg om moest lachen, waar zij dankbaar voor was, was de C. De stond bij haar voor Chardonnay.

Je kan natuurlijk ook dankbaar zijn voor dingen die je zelf gedaan hebt. Dat kunnen ook kleine dingen zijn, door daar even bewust aan te denken en ze te benoemen, geeft al een enorm geluksgevoel. Zelf doe ik het elke dag voor de spiegel. Dan sta ik even stil bij de dingen die WEL gelukt zijn, de gebeurtenissen waar ik die dag blij van werd of trots op ben. En het werkt echt. Het maakt mij echt gelukkiger!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips! Heb je zelf tips deel ze dan onder deze blog. Ik kijk er naar uit!

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *