info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Hoe krijg ik weer invloed op mijn emoties en gevoelens.

Hoe krijg ik weer invloed op mijn emoties en gevoelens?

Hoe kom je uit de emotionele achtbaan?

De afgelopen weken zat ik in een emotionele achtbaan. De ene dag jubelde ik van geluk; blij met de successen van het nieuwe pad dat ik ben ingeslagen. Maar vervolgens voelde ik me plots onzeker, verdrietig en eenzaam. Hoe kan dat toch, dat mijn gevoelens en emoties zo op een neer gingen? En waarom had ik daar geen invloed op? Toeval of niet, maar afgelopen week heb ik een boek gelezen, dat me een antwoord op deze vragen gaf. Een oplossing die ik niet verwacht had. Heel eenvoudig, maar enorm krachtig.

Dit boek, ‘Verslaafd aan Liefde’ van Jan Geurtz was me al door diverse vrienden aangeraden. Nadat ik het boek had gekocht heeft het eerst nog maanden naast mijn bed gelegen. Maar nu, met het mooie weer, was het tijd om te beginnen.

De bron van alles: Jouw natuurlijke zijn

Ik ga in deze blog niet al te veel in op de inhoud van het boek, gewoon lekker zelf lezen. Wel deel ik graag mijn belangrijkste inzicht en de actie die daaruit vloeide. Jan Geurtz gaat in dit boek uit dat iedereen geboren wordt met een natuurlijk zijn. Dat natuurlijk zijn is prachtig en puur. Alleen vanaf je jongste levensjaren komt dit zijn in aanraking met factoren die dat zijn beïnvloeden. Als voorbeeld noemt Geurtz een enthousiast kind dat met zijn modderschoenen op een hagelwitte bank danst. Het kind wordt bestraft om zijn gedrag. Wat er feitelijk gebeurt, is dat het natuurlijke zijn van het kind wordt bestraft. Het kind durft in het vervolg niet meer spontaan of enthousiast te zijn. Hij leert zichzelf een gedrag aan, wat wel gewaardeerd wordt.

We spelen een rol

In de puberleeftijd vindt er weer zo’n proces plaats. Als puber wil je graag bij de groep horen. Je past daarom jouw gedrag aan het gedrag waarvan je denkt dat anderen dat leuk vinden. Ik kan me deze periode nog goed herinneren. Alleen de juiste merkkleding was goed, ik wilde absoluut niet opvallen in de klas, behalve dan bij de meisjes die ik leuk vond. Met vallen en opstaan ontdekte ik, hoe ik me moest gedragen om die ideale persoon te zijn. Bah wat voelde ik me regelmatig onzeker. Ik voldeed niet aan de persoon waarvan ik dacht, dat ik moest zijn.

Iedereen maakt zo’n proces mee, langzaamaan ontstaat er een imago van je. Een beeld zoals mensen je kennen; de vlotte babbelaar, de sexy vrouw, de liefhebbende moeder. En we doen ons best om die rol zo goed mogelijk te vervullen. Uiteindelijk hebben we niet door, dat we steeds verder af komen te staan van wie we werkelijk zijn. De rol die we zijn gaan spelen is een resultaat van jarenlang aanpassen op verschillende situaties.

Afstoten of versmelten

In het boek beschrijft Jan Geurtz twee manieren die we hanteren om ons staande te houden in situaties waarin we belanden; dissociatie of versmelting. Bij dissociatie stoot je een onprettig gevoel, dat ontstaan is door een bepaalde situatie, van je af en ontwikkel je een gedrag om je hiertegen te kunnen beschermen. 

Daartegenover staat versmelting. Jij en de situatie of omgeving worden een geheel. Het probleem van versmelten, is dat je niet meer zonder kan. Om die reden, ga je steeds beter je best doen, om je te vereenzelvigen met deze omstandigheid. In feite ben je niet verbonden, maar gebonden.

Hoe kom je uit de vicieuze cirkel?

Tot nu toe wellicht nog niets nieuws onder de zon, maar toen kwam het mega-inzicht. Bij het afwijzen van je gevoel, wijs je niet alleen je gevoel af, maar wijs je ook jezelf af. BAM die kwam binnen! Wanneer jij je boos, angstig of verdrietig voelt, probeer je daar zo snel mogelijk van af te zetten. Maar hoe meer je je best doet om dat te doen, hoe erger het wordt. Dat vervelende gevoel komt namelijk als een boemerang weer terug. Het is net als de roze olifant waar je niet aan mag denken. En zo beland je dus in een vicieuze cirkel van vervelende gevoelens.

Ik geef je een voorbeeld. De afgelopen weken voelde ik me erg eenzaam en in de steek gelaten door mensen die ik als vrienden beschouw. Telkens probeerde ik me tegen dit vervelende gevoel af te zetten. Maar hoe ik me best deed, dat het me niets deed, telkens kwam het gevoel van verdriet en soms ook boosheid weer terug. Op een zeker moment ben ik dan niet alleen verdrietig en boos over het gemis van mijn vrienden, maar voel ik me ook verdrietig dat het me niet lukt om dit gevoel van me af te zetten. Alsof een donkere donderwolk die even uit het zicht verdwenen leek, twee keer zo groot weer terugkomt.

Hoe krijg ik weer invloed op mijn gevoelens en emoties. 02

Vecht niet met je emoties, maar omarm ze

Nu komt het; de oplossing ligt niet in het vechten met die emoties en gevoelens. Ze zijn er nu eenmaal. Net als de regenwolk die is er nu ook eenmaal, hoe graag je ook wilt dat deze weggaat. Maar door je ertegen te verzetten, besteed je er onbewust veel aandacht aan. Het beste wat je kunt doen, is accepteren dat je deze emoties en gevoelens hebt, maar er verder niet over te oordelen. Omarm je emoties en gevoelens en laat ze vervolgens los. Oordeel niet!! Door dat loslaten van het oordeel, zal je zien dat je die emoties en gevoelens langzaam uit je hoofd verdwijnen. En als ze dan terugkomen en dan doen ze, behandel ze met evenveel liefde als daarvoor. Door zo met je gevoelens om te gaan, kom je steeds meer bij je ware zijn.

Wellicht vind je dit heel erg zweverig klinken. En zeker wanneer ik je ga vertellen hoe je dit het beste kunt doen, dat loslaten, namelijk met meditatie!! Maar niets is minder waar. Dat loslaten en mediteren is zo concreet als wat.

Het grootste cadeau dat je jezelf kunt geven

Zelf ben ik nu een week aan het mediteren, en wat een verschil! Ik voel me veel rustiger, opgeruimder. Mijn emoties hebben geen invloed meer op me. Ik mediteer nu elke ochtend een kwartiertje. Mediteren werkt pas goed (zo lees ik in de boeken) wanneer je het regelmatig doet. Dus al doe je het maar 5 minuutjes per dag. Dat is beter dan 1 keer week een uur lang. Er zijn een heleboel manieren waarop je kunt mediteren. Ik gebruik een CD, waarop iemand mij vertelt hoe ik het beste kan mediteren. Helemaal alleen met mijn ademhaling. En de gedachten en gevoelens die voorbijkomen, die omarm ik en laat ze vervolgens los in liefde. Gun jezelf ook het grootste cadeau wat je aan je zelf kunt geven. Ga lekker mediteren en ontdek hoe bijzonder je bent. Daar heb je niets of niemand anders voor nodig.

 
 

2 Comments

  1. Sandy

    Mooie blog Kees. Dank je wel voor het delen van je inzicht. Ik kan niet wachten tot ik ook in september kan beginnen met m’n leven zo in te delen met meditatie en beweging.
    Hug!

  2. Angela

    Mooie blog Kees! En zeer herkenbaar. Heb zelf ook heel veel gehad aan de inzichten uit dat boek. En het gedicht van Roumi (de Herberg) biedt een prachtige metafoor om je gevoelens te omarmen! Ik zeg volmondig
    Aye✋

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *