info@socialbusinesskees.nl | Tel: 06 55 71 10 23
 

Kees Blogt


Hoe bereik ik mijn doelgroep op internet

Hoe bereik ik mijn doelgroep op internet?

Geef je dromen een boost

Regelmatig spreek ik mensen over social media of over hun website. Ze willen graag weten hoe zij hun doelgroep kunnen bereiken. Veel van hen vertellen me, dat ze het spannend vinden om iets op social media te zetten. ‘Wie zit er nu op mij te wachten?’ of ‘Wat moet ik dan vertellen.’ Een andere groep heeft geen idee waar én hoe ze moeten beginnen. ‘Hoe zorg ik er nu voor dat ik klanten bereik met mijn berichten?’
In deze blog help ik je graag op weg. Ik geef je tips, waarmee je direct aan de slag kunt.

Flirten met je klant

Online communiceren is eigenlijk een vorm van flirten. Immers, wanneer je iemand aan het verleiden bent, wil je een onuitwisbare indruk bij die ander achterlaten. Uiteindelijk wil je, dat je niet meer uit het hoofd van die ander gaat. Ga nog eens terug naar de tijd, dat jij iemand hebt veroverd of bent veroverd. Hoe heb je dat aangepakt? Of wat zorgde ervoor dat de vonk oversloeg?

Wanneer je nieuwe klanten wilt bereiken, doe je precies hetzelfde. Alleen in dit geval wil je waarschijnlijk niet 1 persoon veroveren, maar meerdere. Het is daarom goed om jezelf vooraf een aantal vragen te stellen.

  • Wie ben ik?
  • Wat heb ik te bieden?
  • Wie is mijn klant?

Stap 1: Zet jezelf in de spotlights

Wees niet bescheiden wanneer je jezelf de ‘Wie ben ik’-vraag stelt. Wellicht helpt het om de volgende vragen te stellen;

  • Waarom ben ik of is mijn product / dienst zo bijzonder?
  • Waarom moet de klant bij mij zijn en niet bij een ander?
  • Welk ‘probleem’ los ik op voor de ander?

Gooi je schroom overboord! Je zou eventueel je beste vrienden en vriendinnen kunnen vragen wat ze van je vinden. In eerste instantie best spannend en misschien zelfs confronterend, maar o zo waardevol. Door je op deze manier in de spotlights te zetten, raak je al een beetje gewend om dat later ook online te doen.

Een andere hele belangrijke vraag is de volgende: Waarom doe ik wat ik doe? Met jouw passie raak je een klant. Mensen zijn geïnteresseerd in persoonlijke verhalen. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen. Wanneer jouw hart sneller gaat kloppen, lukt het je vast om dat ook bij andere te bewerkstelligen. Schrijf het desnoods op. Op naar de volgende stap.

Stap 2: Geef jouw klant een naam en een gezicht

De ‘Wie is mijn klant’-vraag is een ander verhaal. Ik spreek veel ondernemers, en veel van hen heeft geen idee wie zijn doelgroep is. Dat is niet handig! Geef je klant een naam en een gezicht, dan kan je veel gerichter communiceren. Kennis over jouw doelgroep is essentieel voor succes.

  • Is jouw klant een man of vrouw?
  • Wat is de leeftijd van jouw klant?
  • Hoe ziet hij/zij er uit?
  • Wat doet hij/zij?
  • Waar zijn zijn/haar interesses?

Hoe bereik ik mijn doelgroep op internet 03

Mijn kernklant: Susan

Ik heb mijn klant zelfs een naam gegeven; Susan. Susan is 37 jaar en werkt al een paar jaar als accountmanager bij een commercieel bedrijf. Een prima functie, leuke collega’s en een goed salaris, maar ze mist iets. Ze droomt steeds vaker om iets anders te gaan doen. Stiekem zou ze wel voor zichzelf willen beginnen. Iets met zingeving, persoonlijke groei. Coachen lijkt haar wel wat. Op haar werk doet ze dat al regelmatig bij collega’s. Daarnaast lijkt het haar leuk om iets met yoga te doen. Van haar passie haar beroep maken. Af en toe heeft ze al eens ingevallen om les te geven en dat was te gek!  Maar ach … het blijven dromen. Ze weet én voelt dat ze niet lang meer moet wachten om de knoop eens door te hakken.

Een belangrijke reden, waarom Susan de stap nog niet gezet heeft, is alle onduidelijkheid rondom social media en internet. ‘Als ik dan ga beginnen, hoe bereik ik dan mijn klanten?’ en ‘Wat moet ik dan op Facebook zetten?’ zijn vragen die door haar hoofd schieten. Op dit moment heeft ze geen idee hoe ze dat moet doen. Nu plaatst ze vooral vakantiefoto’s en foto’s van gezellige etentjes op Facebook.

‘Mijn’ Susan is getrouwd en heeft 2 jonge kinderen. In haar vrije tijd doet zij aan yoga en tennist graag. Ze houdt van Italiaans koken en gaat regelmatig met haar man een weekendje weg. Zie je Susan al een beetje voor je?

Stap 3: Kruip in de huid van je klant

Susan zal ik niet bereiken met verhalen over auto’s, drank of mooie blondines. Voor een organisator van evenementen voor mannen van rond de 25, zijn dit soort onderwerpen natuurlijk wel interessant. Susan daarentegen is waarschijnlijk veel meer geïnteresseerd in artikelen over mindfulness, lekker eten en tips over hoe je als ondernemende vrouw met een gezin voldoende tijd voor jezelf overhoudt. Ik doe er daarom slim aan, om dit soort onderwerpen te gebruiken als kapstokjes voor mijn berichten op social media en mijn website.

Mis ik dan niet heel veel klanten?’ vraag je je misschien af. Wanneer je bepaald hebt wie jouw kernklant is, zal je inderdaad niet iedereen meer bereiken. Maar dat wil je ook niet. Uiteindelijk bereik je indirect veel meer mensen. Susan vertelt namelijk enthousiast over mijn persoonlijke benadering aan haar tennisvriendin Marleen. Ze weet toevallig dat Marleen ook nadenkt om te gaan ondernemen. ‘Zou het niet leuk zijn om samen die workshop bij Social Business Kees te gaan volgen?’

Elke klant communiceert anders

Nu je hebt nagedacht over wie jezelf bent, wat je te bieden hebt en wie je klant is, kan je bijna beginnen. Er is nog een vraag die over blijft: Hoe ga ik dat doen? Ook dat is weer afhankelijk van jou en je klant.

Iedereen communiceert namelijk verschillend. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld vooral verbaal ingesteld, andere juist visueel. Ook qua taalgebruik zijn er verschillen; formeel of informeel, to-the-point of diepgaand. Zo kan je zelf, nog wel meer verschillen bedenken. De vraag is natuurlijk, welke vorm past bij jouw kernklant? Daarom is het zo belangrijk om een goed beeld van jouw klant te hebben.

Wanneer je iedereen op een grote hoop gooit, heb je geen idee hoe je die klant moet benaderen en via welk social media kanaal. De kans is dus groot dat je een ‘verkeerd’ kanaal inzet en onvoldoende bereikt met jouw berichten. Zonde van de tijd, energie en geld.

Hoe bereik ik mijn doelgroep op internet 03

Stap 4: Kies het kanaal dat bij jouw doelgroep past

Susan, mijn kernklant heeft een druk bestaan; overdag druk aan het werk op kantoor, eenmaal thuis koken en daarna tot 8 uur met de kinderen bezig. Pas dan heeft Susan tijd om haar Facebook te checken. Wanneer ik de aandacht van Susan wil, moet ik dus hier rekening mee houden. Dus geen lange lappen tekst, geen uitnodigingen om mee te discussiëren in online fora, maar vlot geschreven blogs met slimme tips. Het liefst met een leuke foto erbij.

Zelf gebruik ik vooral Facebook om klanten te bereiken. Op Facebook zitten relatief veel vrouwen van rond de 30. Dé groep die ik graag wil bereiken. Eventueel kan ik met advertenties, die doelgroep nog specifieker maken. Bij elk bericht, of dat nu een quote, blog of een post over een workshop is, heb ik Susan in mijn hoofd. Wat zou zij nu interessant vinden.

Bereik jouw doelgroep op internet

Elk social mediakanaal heeft zijn specifieke eigenschappen en bijbehorende doelgroep. Jong of oud, zakelijk of hip, vormgever of accountant, Susan, Jeroen of Nienke. Allemaal kiezen ze hun eigen kanaal. Wil je één van hen veroveren, focus je dan op het kanaal waarop hij/zij zit. Hoe meer je over hem/haar weet hoe groter de kans dat de vonk over slaat. Ik wens je veel plezier.

Natuurlijk help ik je graag met hoe jij aan de slag kunt gaan met je dromen. Of het nu gaat om te leren dromen en hoe je deze concreet te maken. Of hoe je mensen bereikt met jouw product, dienst van je dromen. Wellicht kan ik wat voor je betekenen.

 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *